Prezentul demers repune în discuţie textul literar postmodernist din perspectivă didactică, propunând unele strategii de abordare a acestuia în învăţământul preuniversitar sub forma atelierului de lectură, destinat elevilor din clasa a X-a, profil umanist. Secvenţa didactică preconizată focalizează atenţia elevilor asupra descoperirii textului liric postmodernist. Exerciţiul de comprehensiune a operei lirice postmoderniste va fi precedat de o lectură în reţea a operei poetei Margareta Curtescu şi de identificarea şi fixarea cromonimelor pe o fişă lexicală. Secvenţele despre culori oferă varii posibilităţi pentru un exerciţiu creativ, lectura textelor va fi însoţită de o Fişă lexicală în care elevii vor identifica cromonimele.
This approach discusses the postmodernist literary text from a didactic perspective, proposing some strategies to address it in pre-university education in the form of a reading workshop for 10th-grade students, and a humanities profile. The planned didactic activity focuses the students' attention on the discovery of the postmodernist lyrical text. The exercise of comprehension of the postmodernist lyrical work will be preceded by a network reading of the work of the poet Margareta Curtescu, and by the identification and fixation of the chrononyms on a lexical file. The colour sequences offer various possibilities for a creative exercise, the reading of the texts will be accompanied by a lexical sheet in which the students will identify the chrononyms.