Репозиторий Dspace

A comparative study of the gender in English and Romanian and its role in English teaching/learning [Articol]

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Teterina, Marina
dc.date.accessioned 2016-11-23T13:51:37Z
dc.date.available 2016-11-23T13:51:37Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Teterin, Marina. A comparative study of the gender in English and Romanian and its role in English teaching/learning / Marina Teterin // Integrarea specialistului cu studii superioare pe piaţa muncii: aspecte naţionale şi internaţionale : Materialele Conf. şt.-practice Intern., Bălţi, 21-22 oct. 2011. - Bălţi. - 2012. - P. 159-162. ro
dc.identifier.uri http://dspace.usarb.md:8080/jspui/handle/123456789/2697
dc.description.abstract The article analyses the category of gender in English and Romanian. Unusual, not motivated and even illogical use of the masculine, feminine or neuter gender in English is often related to personification, ‘upgrading’ or ‘downgrading’, as well as with generic ‘he’. In the English language, the use of the personal pronouns ‘he’ and ‘she’ with nouns denoting animals, plants or inanimate objects is more expressive than in Romanian. It is a more attention-attracting phenomenon creating a certain psychological effect and providing foregrounding. In Romanian, the gender of nouns is a morphological category; therefore, the use of the pronouns ‘he’ or ‘she’ with nouns denoting animals or things is a norm, without any deviation or connotative meanings. Although little attention is paid to the category of gender in traditional grammars of English, pragmatic and stylistic gender usage is a significant aspect of linguistic awareness and language teaching or learning. en
dc.description.abstract În articol este analizată, în mod comparativ, categoria genului în limbile engleză şi română. Utilizarea neobişnuită, nemotivată şi chiar ilo¬gi¬că a genurilor masculin, feminin şi neutru în limba engleză este deseori legată de personificare, „upgrading” sau „downgrading”, precum şi de pronumele gene¬ric „he”. În limba română, genul substantivelor este o categorie morfologică; prin urmare, substituirea prin pronumele „el” sau „ea” a substantivelor care de¬no¬tă animale sau obiecte neanimate este o normă, fără orice devieri sau înţelesuri conotative. Deşi o neînsemnată atenţie se acordă categoriei genului în gramati¬ci¬le tradiţionale ale limbii engleze, utilizarea pragmatică şi stilistică a genului este un aspect important de competenţă lingvistică şi predare sau învăţare a limbii. ro
dc.language.iso en en
dc.publisher USARB ro
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internațional *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.subject gender en
dc.subject teaching en
dc.subject learning en
dc.subject category en
dc.subject personification en
dc.subject atribuirea genului ro
dc.subject sistemul semantic de gen ro
dc.subject alegerea pronumelor ro
dc.subject sistemul formal de gen ro
dc.subject perspectiva pragmatică sau stilistică ro
dc.subject acordul gramatical ro
dc.subject marcherii morfologici de specificare a genului ro
dc.subject structuri co-referenţiale ro
dc.subject genul comun ro
dc.subject personificare ro
dc.subject substantive epicene ro
dc.title A comparative study of the gender in English and Romanian and its role in English teaching/learning [Articol] en
dc.type Article en


Файлы в этом документе

The following license files are associated with this item:

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internațional Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internațional