Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.usarb.md:8080/jspui/handle/123456789/6549
Title: Prelectura: între afectiv şi cognitiv [Articol]
Authors: Codreanu, Aurelia
Keywords: pre-reading
facilitating
motivation
entry into the text
encountering the text
playful manner
prelectura
motivaţie
intrarea în text
întâlnirea cu textul
manieră ludică
Issue Date: 2024
Publisher: USARB
Citation: Codreanu, Aurelia. Prelectura: între afectiv şi cognitiv / Aurelia Codreanu // Probleme de filologie: aspecte teoretice şi practice : Materialele Conferinţei ştiinţifice internaţionale, ediţia a 10-a, 8 decembrie 2023. – Bălţi : [S. n.], 2024. – P. 154-160. – ISBN 978-9975-50-323-5.
Abstract: Pre-reading involves identifying a pre-text to establish a network of connections with the text under study. Its aim is to facilitate entry into the text, accessing its world. Reading without pre-reading is a less engaging process. Entry into the text is achieved by making connections with other texts or with students‟ life experiences. Through pre-reading, we challenge students to find a clear motivation for reading the text. However, entering the text must be closely related to both the rational and emotional aspects of the readers. As a didactic sequence, pre-reading is the coordinating element that opens the scenario dedicated to the reception of literary text. Pre-reading is a stage through which the teacher can open pathways to understanding the text that will be studied in the classroom. Prelectura presupune identificarea unui pre-text care să stabilească o reţea de legătură cu textul de studiu. Acesta are drept scop să faciliteze intrarea în text, accesul în lumea textului dat. Lectură fără prelectură constituie un proces mai puţin atractiv. În lumea textului se intră prin a face legături cu alte texte sau cu anumite experienţe de viaţă ale elevilor. Prin prelectură îl provocăm pe elev să găsească o motivaţie clară pentru lectura textului. Or, intrarea în text trebuie să se afle într-o legătură strânsă atât cu latura raţională, cât şi cu cea emoţională a „beneficiarilor” actului de lectură. Secvenţă didactică, prelectura este coordonata care deschide scenariul „dedicat” receptării textului li-terar. Prelectura este o etapă prin care profesorul poate deschide rampe spre comprehensiunea textu-lui care va fi studiat în sala de clasă.
URI: http://dspace.usarb.md:8080/jspui/handle/123456789/6549
Appears in Collections:Articole

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
codreanu_prelectura.pdf409,84 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons